Leerling in Beeld-toets oefenen

Leerling in Beeld is het leerlingvolgysteem van Cito. Jaarlijks maken kinderen vanaf groep 3 tot en met groep 8 twee keer een Leerling in Beeld-toets. Deze monitort de ontwikkeling op het gebied van lezen, rekenen en taal. Wat houdt die Leerling in Beeld-toets nu precies in? Hoe kun je met je kind de Leerling in Beeld-toets oefenen? In dit artikel komen we er uitgebreid op terug.

Wat is Leerling in Beeld?

Leerling in Beeld is in de eerste plaats een leerlingvolgsysteem. Daarnaast biedt het toetsen om de ontwikkeling van kinderen bij te houden. Deze toetsen worden aangeboden vanaf groep 3 en vinden twee keer per jaar plaats, te weten in januari tijdens de middenmeting en in juni tijdens de eindmeting. Scholen kunnen van deze maanden afwijken, bijvoorbeeld vanwege vakanties.

De toets gaat in op drie hoofdvakken, namelijk:

  • Rekenen
  • Taalverzorging
  • Spelling

In groep 3 wordt technisch lezen getoetst aan de hand van de AVI-toets en DMT-toets.

Leerling in Beeld groep 3, 4 en 5, IEP groep 3, 4 en 5 en Dia groep 3, 4 en 5

Leerling in Beeld leerlingvolgsysteem

Een leerlingvolgsysteem is bedoeld om kinderen vanaf het begin in beeld te brengen en te volgen. Zo kunnen met tweejaarlijkse toetsen de vakken rekenen, taalverzorging en spelling in de gaten worden gehouden.

Na het maken van een toets krijgt een leerkracht veel data. Die data is zowel op het niveau van de hele klas als op het niveau van een individueel kind interessant. Als er goed wordt lesgegeven en een kind alles goed kan volgen, zal een leerling blijven groeien in zijn eigen leercurve.

Wanneer een leerling echter afbuigt op een  van de vakken, zal dat tijdens een Leerling in Beeld-toets worden gesignaleerd en kan de leerkracht actie ondernemen.

In het voorbeeld hieronder zie je de leercurve van een leerling vanaf groep 3 tot en met groep 6. Alle vakken laten een stijgende lijn zien.

Grafiek met leercurve stijgende lijn

In het voorbeeld hieronder zie je een andere leerling, bij wie er in groep 5 dalingen zijn op het gebied van rekenen en begrijpend lezen.

Grafiek met leercurve dalende lijn

Afhankelijk van wat er aan de hand is, kan de leerkracht kiezen voor verrijking of verdieping (leerlingen die hoog scoren) en verlengde instructie (leerlingen die laag scoren). Leerlingen die gemiddeld scoren en hun lijn volgen, blijven gewoon meedoen met het standaard aanbod in de klas.

Vakken op de toetsen

Zoals gezegd staan er drie domeinen centraal op de LiB-toetsen, namelijk: taalverzorging, rekenen en spelling. Het is echter wel wat breder dan dat. Hieronder sommen we per vak op wat er zoal getoetst wordt:

Taalverzorging

  • Technisch en begrijpend lezen
  • Woordenschat

Rekenen

  • Getalbegrip
  • Bewerkingen
  • Hoofdrekenen
  • Verhoudingen, procenten en breuken
  • Rekenen met geld, tijd en gewicht
  • Metrieke stelsel
  • Ruimtelijke oriĆ«ntatie

Spelling

  • Spellen niet-werkwoorden
  • Spellen van werkwoorden
  • Grammatica
  • Interpunctie

Er is een opbouw in deze toetsen. Anders gezegd: een leerling in groep 3 krijgt andere onderdelen op de toets dan een leerling in groep 7. Uitgangspunt bij de toetsen zijn de kerndoelen voor het primair onderwijs (de doelen waar elke leerling aan moet voldoen als het in groep 8 de basisschool verlaat).

Verschil met methodetoetsen

Wat is het verschil tussen Leerling in Beeld en methodetoetsen? Die vraag wordt vaak gesteld. Het verschil is dat methodetoetsen over de korte termijn toetsen en LiB over de termijn van een half schooljaar (circa vijf onderwijsmaanden).

De overige verschillen hebben we in onderstaande tabel voor je samengevat.

Verschil Leerling in Beeld en methodetoetsen

Leerling in Beeld oefenen

Veel ouders kiezen ervoor om Leerling in Beeld te oefenen met hun kind. Ze oefenen om meerdere redenen. Zo is er, zeker in de Randstad, veel tekort aan goede leerkrachten. Kinderen krijgen daar niet de lessen die nodig zijn om zich goed te ontwikkelen. Door extra te oefenen krijgen ouders meer zekerheid over het verloop van hun kinderen en het scoren op de toetsen.

Andere redenen om te oefenen zijn:

  • Minder stress tijdens de Leerling in Beeld-toets zelf;
  • Tijdig ontdekken welke hiaten er nog zijn in het leren;
  • Bekend raken met de vraagstelling van Leerling in Beeld;
  • Ervaring opdoen;
  • Sterker worden in rekenen, spelling en taal.

Omdat er op het internet nogal wat oefenmateriaal te vinden is, is het goed om te weten dat het meeste oefenmateriaal niet toereikend is voor de Leerling in Beeld-toets. Vaak is oud oefenmateriaal voor de Cito-toetsen hernoemd naar Leerling in Beeld, maar zijn de opgaven niet aangepast. Daardoor oefen je niet het vereiste voor de Leerling in Beeld-toets.

Ga dus op zoek naar geschikte oefenboeken voor de toetsen van Leerling in Beeld.

Leerling in Beeld groep 6, 7 en 8, IEP groep 6, 7 en 8 en Dia groep 6, 7 en 8

De beste oefenboeken voor de LIB-toets

Op de website libtoetsoefenen.nl vind je goede oefenboeken voor de Leerling in Beeld-toetsen van groep 3 tot en met 8. Ieder oefenboek bevat meer dan genoeg stof om uitgebreid te oefenen en vaardigheden te verbeteren. Een oefenboek kan een heel jaar gebruikt worden en zal leiden tot hogere resultaten op de midden- en eindtoets. Hieronder hebben we de betreffende oefenboeken voor Leerling in Beeld voor je op een rijtje gezet. Door op de button te klikken ga je naar de bestelpagina op boekenbestellen.nl

Scroll naar boven